Financiële begeleiding

Meer grip op uw geld of administratie nodig? Omdat uw financiële situatie drastisch wijzigt door bijvoorbeeld het verlies van uw baan, een echtscheiding of het overlijden van uw partner?

Dan kan ik u als casemanager ondersteuning bieden. U blijft zelf verantwoordelijk en houdt zo veel mogelijk zelf de regie. Ik kan u coachen op het gebied van budgetterren (ook PGB), inkomensbeheer en het ordenen van uw administratie.

imagesHKQG8GR0

 

Budgetcoach

Als u merkt dat u regelmatig geld tekort komt en uw rekeningen niet meer kunt betalen, dan is het raadzaam om de hulp in te roepen van een budgetcoach. 

De budgetcoach is onafhankelijk en helpt u (tijdelijk) met het ordenen of met het inzichtelijk maken van uw financiën en het leren omgaan met uw beschikbaar inkomen.

De budgetcoach bezoekt u aan huis en maakt samen met u een budgetplan dat is afgestemd op uw persoonlijke situatie. Met budgetcoaching proberen ik u te leren zelf weer orde op zaken te stellen, maar vooral orde op zaken te houden! Ik help en leer u weer goed met uw geld om te gaan. U krijgt allerlei praktische tips en we zorgen samen dat u zelf weer uw financiële administratie kunt bijhouden. U leert op een verantwoorde manier met geld omgaan en zo (nieuwe) schulden te voorkomen.

Lees meer

Als Budgetcoach maak ik samen met u een overzicht van uw inkomsten, uitgaven en eventuele achterstanden en ik bekijk of u recht heeft op toeslagen of ander financieel voordeel, zoals bijvoorbeeld teruggave van de Belastingdienst Ik laat zien hoe u er financieel voorstaat en geef u inzicht in uw financiële situatie.

Daarbij maak ik u bewust van eventuele financiële problemen en ik geef oplossingen aan. Als u schulden of betalingsachterstanden heeft, kan ik u adviseren hoe hier het beste mee om te gaan.

U leert onder andere:

• Een maand- en jaarbudget op te stellen en dus inzicht in uw inkomsten en uitgaven.
• Reserveringen maken voor verwachte en onvoorziene uitgaven.
• Administratie op orde te krijgen en houden.
• (Ongeopende) post te ordenen.
• Controle te krijgen over uw geldzaken

Werkwijze

Eerste contact

U kunt via de telefoon of e-mail contact met mij opnemen. Bij contact via de email neem ik vervolgens zo snel mogelijk contact met u op. U kunt daarbij het tijdstip aangeven wat u het beste uitkomt.

Intakegesprek

Waarin we samen bekijken waar u hulp bij nodig heeft. We stellen samen een plan van aanpak met afspraken op zodat duidelijk is wat we van elkaar verwachten.

Vervolg

Na aanleiding van het plan van aanpak volgt een traject waarin u leert weer zelf uw budget te beheren.

Resultaat

De belangrijkste reden is het voorkomen van financiële problemen. Steeds meer mensen komen in de financiële problemen omdat ze het overzicht in eigen geldzaken kwijt zijn. Er wordt meer geld uitgegeven dan er binnenkomt en mensen krijgen niet de juiste balans tussen inkomsten en uitgaven. In de praktijk kampen zowel jongeren, volwassenen als ouderen met dit probleem. Wordt er geen helpende hand geboden dan belanden mensen alsnog onnodig in de schuldhulpverlening. Het vroegtijdig inschakelen van een budgetcoach voorkomt problematische schulden en administratieve chaos.

kosten en vergoedingen

Als particulier zijn er verschillende mogelijkheden om de kosten voor het toeleiden naar schuldhulp gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen:

Via uw gemeente: Sommige gemeente vergoeden de toeleiding tot schuldhulpverlening. Het kan ook zijn dat u in aanmerking komt voor Bijzondere Bijstand. Iedere gemeente gaat hier verschillend mee om zodat het raadzaam is contact met uw gemeente op te nemen. Mocht u het op prijs stellen dan kan ik ook voor u informeren.

Via uw werkgever:  Als uw werk lijdt onder eventuele financiële problemen thuis doordat u zich bijvoorbeeld minder goed kunt concentreren of u zich ziek meldt, kan het zijn dat uw werkgever (een deel van) de kosten voor zijn rekening neemt. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw leidinggevende of bedrijfsarts.

Via het UWV: Afhankelijk van het soort uitkering en gemaakte afspraken met het UWV zou het UWV u een budget toe kunnen kennen waarmee u het traject geheel of gedeeltelijk kunt betalen. Voor meer informatie dient u contact op te nemen met het UWV.

Zelf betalen? Heeft u geen recht op een vergoeding en dient u het zelf te betalen? Dit vormt meestal geen probleem. Vergeet niet dat deze investering zichzelf in de meeste gevallen terug betaald en sneller dan u denkt. Bovendien zijn de zaken tijdens het traject voor en door u geregeld u bespaart tijd en energie.

De kosten per uur zijn: € 45 exclusief BTW  (€ 54,45 inclusief BTW) waarin een maximale reistijd van 15 minuten, telefoon-, kopieer- en portokosten zijn verdisconteerd. Reistijd boven de 15 minuten enkele reis wordt als werktijd gerekend. Tevens worden er reiskosten a € 0,19 per km in rekening gebracht.

Het is ook mogelijk om vooraf een aantal uren in te kopen in de vorm van een strippenkaart, die per uur voor een huisbezoek gebruikt kan worden. Het uurtarief wordt voor u dan goedkoper.

• Strippenkaart voor 5 uur € 220,00 exclusief BTW (€ 266,20 inclusief BTW)

• Strippenkaart voor 10 uur € 430,00 exclusief BTW (€ 520,30 inclusief BTW)

 

 

Inkomensbeheer

Indien u, door omstandigheden, tijdelijk of langdurig niet meer in staat bent u financiën zelf te beheren, kan ik u op vrijwillige basis ondersteunen bij uw inkomensbeheer. Alle bankrekeningen blijven op uw naam staan. U houdt de controle en regie over uw eigen geldzaken. Het inkomensbeheer wordt uitsluitend op vrijwillige basis van de klant overgenomen. Samen met de klant wordt er een vorm gekozen die bij uw situatie aansluit. Altijd staan de bankrekeningen op naam van de klant en blijven hiermee inzichtelijk voor klant en/of familie. Inkomensbeheer is bijvoorbeeld een oplossing voor ouderen, waarvan de kinderen op enige afstand wonen of voor jongeren die moeilijk met hun geld kunnen omgaan. Ik kijk en denk mee: ik regel meteen belangrijke zaken wanneer dat gewenst is.

werkwijze

Eerste contact

U kunt via de telefoon of e-mail contact met mij opnemen. Bij contact via de e-mail neem ik vervolgens zo snel mogelijk contact met u op. U kunt daarbij het tijdstip aangeven dat u het beste uitkomt

Intakegesprek

In het intakegesprek gaan we samen bekijken waar u hulp bij nodig heeft. We stellen samen een plan van aanpak met afspraken op zodat duidelijk is wat we van elkaar verwachten.

Vervolg

In het plan van aanpak staat op welke wijze ik uw inkomen beheer. Ik maak samen met u afspraken over het beheren van uw financiën. We stellen in overleg een budgetplan op, waarin we vastleggen wat de inkomsten en uitgaven zijn. Een voor u gewenste periode ontvangt u een overzicht van uw inkomsten en uitgaven.

Resultaat

Vrijwillige inkomensbeheer geeft u rust en de zekerheid dat uw vasten lasten en rekeningen betaald worden.

kosten en vergoedingen

 

Als particulier zijn er verschillende mogelijkheden om de kosten voor het toeleiden naar schuldhulp gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen:

Via uw gemeente: Sommige gemeente vergoeden de toeleiding tot schuldhulpverlening. Het kan ook zijn dat u in aanmerking komt voor Bijzondere Bijstand. Iedere gemeente gaat hier verschillend mee om zodat het raadzaam is contact met uw gemeente op te nemen. Mocht u het op prijs stellen dan kan ik ook voor u informeren.

Via uw werkgever:  Als uw werk lijdt onder eventuele financiële problemen thuis doordat u zich bijvoorbeeld minder goed kunt concentreren of u zich ziek meldt, kan het zijn dat uw werkgever (een deel van) de kosten voor zijn rekening neemt. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw leidinggevende of bedrijfsarts.

Via het UWV: Afhankelijk van het soort uitkering en gemaakte afspraken met het UWV zou het UWV u een budget toe kunnen kennen waarmee u het traject geheel of gedeeltelijk kunt betalen. Voor meer informatie dient u contact op te nemen met het UWV.

Zelf betalen? Heeft u geen recht op een vergoeding en dient u het zelf te betalen? Dit vormt meestal geen probleem. Vergeet niet dat deze investering zichzelf in de meeste gevallen terug betaald en sneller dan u denkt. Bovendien zijn de zaken tijdens het traject voor en door u geregeld u bespaart tijd en energie.

De kosten per uur zijn: € 45 exclusief BTW  (€ 54,45 inclusief BTW) waarin een maximale reistijd van 15 minuten, telefoon-, kopieer- en portokosten zijn verdisconteerd. Reistijd boven de 15 minuten enkele reis wordt als werktijd gerekend. Tevens worden er reiskosten a € 0,19 per km in rekening gebracht.

Het is ook mogelijk om vooraf een aantal uren in te kopen in de vorm van een strippenkaart, die per uur voor een huisbezoek gebruikt kan worden. Het uurtarief wordt voor u dan goedkoper.

• Strippenkaart voor 5 uur € 220,00 exclusief BTW (€ 266,20 inclusief BTW)

• Strippenkaart voor 10 uur € 430,00 exclusief BTW (€ 520,30 inclusief BTW)

 

Administratiecoach

Bent u tijdelijk of langdurig niet meer in staat uw administratie zelf bij te houden? Stapelt de post bij u op en wordt het een opgave om er voor te gaan zitten? Als administratiecoach kan ik helpen bij het op orde krijgen en houden van uw administratie. Veel mensen zien soms door de bomen het bos niet meer. Belastingzaken, toeslagen, online bankieren, verzekeringen, pensioenen,en overheidszaken. Allemaal zaken die u boven het hoofd kunnen groeien.

werkwijze

Eerste contact

U kunt via de telefoon of e-mail contact met mij opnemen. Bij contact via de e-mail neem ik vervolgens zo snel mogelijk contact met u op. U kunt daarbij het tijdstip aangeven dat u het beste uitkomt

Intakegesprek

In het intakegesprek gaan we samen bekijken waar u hulp bij nodig heeft. We stellen samen een plan van aanpak met afspraken op zodat duidelijk is wat we van elkaar verwachten.

Vervolg

In het plan van aanpak staat vast op welke wijze ik uw administratie beheer, hoe vaak ik bij u thuis langs kom of contact heb en welke taken ik op mij neem.

Resultaat

Ondersteuning in uw administratie geeft u rust. U weet waar u aan toe bent en welke zaken geregeld worden.

kosten en vergoedingen

 

Als particulier zijn er verschillende mogelijkheden om de kosten voor het toeleiden naar schuldhulp gedeeltelijk of geheel vergoed te krijgen:

Via uw gemeente: Sommige gemeente vergoeden de toeleiding tot schuldhulpverlening. Het kan ook zijn dat u in aanmerking komt voor Bijzondere Bijstand. Iedere gemeente gaat hier verschillend mee om zodat het raadzaam is contact met uw gemeente op te nemen. Mocht u het op prijs stellen dan kan ik ook voor u informeren.

Via uw werkgever:  Als uw werk lijdt onder eventuele financiële problemen thuis doordat u zich bijvoorbeeld minder goed kunt concentreren of u zich ziek meldt, kan het zijn dat uw werkgever (een deel van) de kosten voor zijn rekening neemt. Hiervoor kunt u contact opnemen met uw leidinggevende of bedrijfsarts.

Via het UWV: Afhankelijk van het soort uitkering en gemaakte afspraken met het UWV zou het UWV u een budget toe kunnen kennen waarmee u het traject geheel of gedeeltelijk kunt betalen. Voor meer informatie dient u contact op te nemen met het UWV.

Zelf betalen? Heeft u geen recht op een vergoeding en dient u het zelf te betalen? Dit vormt meestal geen probleem. Vergeet niet dat deze investering zichzelf in de meeste gevallen terug betaald en sneller dan u denkt. Bovendien zijn de zaken tijdens het traject voor en door u geregeld u bespaart tijd en energie.

De kosten per uur zijn: € 45 exclusief BTW  (€ 54,45 inclusief BTW) waarin een maximale reistijd van 15 minuten, telefoon-, kopieer- en portokosten zijn verdisconteerd. Reistijd boven de 15 minuten enkele reis wordt als werktijd gerekend. Tevens worden er reiskosten a € 0,19 per km in rekening gebracht.

Het is ook mogelijk om vooraf een aantal uren in te kopen in de vorm van een strippenkaart, die per uur voor een huisbezoek gebruikt kan worden. Het uurtarief wordt voor u dan goedkoper.

• Strippenkaart voor 5 uur € 220,00 exclusief BTW (€ 266,20 inclusief BTW)

• Strippenkaart voor 10 uur € 430,00 exclusief BTW (€ 520,30 inclusief BTW)

 

PGB

Heeft u het beheer over een Persoon Gebonden Budget en vindt u het prettig dat (tijdelijk) wordt overgenomen?

De wet- en regelgeving op dit gebied is nogal aan verandering onderhevig. Ik blijf voor u op de hoogte van de veranderingen en kan op deze wijze uw PGB-budgetadministratie voor u bijhouden. U blijft ten alle tijden zelf verantwoordelijk en de regie houden over de besteding van uw PGB. Mocht u als mantelzorger naast de beheer van de PGB-administratie nog meer taken overgenomen willen hebben dan kunt u mij inschakelen als mantelzorgmakelaar.

werkwijze

Eerste contact

U kunt via de telefoon of e-mail contact met mij opnemen. Bij contact via de e-mail neem ik vervolgens zo snel mogelijk contact met u op. U kunt daarbij het tijdstip aangeven dat u het beste uitkomt

Intakegesprek

In het intakegesprek gaan we samen bekijken waar u hulp bij nodig heeft. We stellen samen een plan van aanpak met afspraken op zodat duidelijk is wat we van elkaar verwachten.

Vervolg

In het plan van aanpak staat vast op welke wijze ik uw PGB-administratie beheer, hoe vaak ik bij u thuis langs kom of contact heb en welke taken ik op mij neem.

Resultaat

U heeft uw hoofd en tijd vrij om weer aandacht te kunnen aan de zorgbehoevende die dit zo hard nodig heeft.

kosten en vergoedingen

Met een PGB kunt u de mantelzorgmakelaar alleen vergoeden vanuit het vrij besteedbare bedrag. Kunt u geen aanspraak maken op welke vergoeding dan ook? Dan geldt mijn uurtarief van € 58,00 exclusief BTW (€ 70,18 inclusief BTW)